– Når vi får telefon om en maskin med problemer, hopper vi i servicebilen og rykker ut på anlegget for å fikse problemet.

Ole Martin Bergan, Leif Kristian Eriksson og Sander Johnsen tar seg en liten pause på kontoret for anledningen. Klokken er bare litt over 8, men gutta på verkstedet på Oldra i Kila har allerede vært i jobb en stund. Ole Martin er mekaniker, Leif Kristian er anleggsmaskinmekaniker og Sander er lærling som anleggsmaskinmekaniker. Men for Harstad Maskin er de bedriftens superhelter som rykker ut når andre har problemer.

– Vår førsteprioritet å sørge for at maskinene fungerer. Et stopp på en maskin, kan fort føre til ringvirkninger på prosjektet. Når telefonen ringer rykker vi ut og gjøre det vi kan for å få maskinen i drift igjen, forteller Ole Martin Bergan.

Mange opplevelser

På 80-tallet hadde Ole Martin eget firma på Olda, og Harstad Maskin ble snart en av hans faste kunder. Han fikk etter hvert tilbud om fast ansettelse i Harstad Maskin, og som et siste ledd ble også verkstedet og eiendommen kjøpt opp. 

– Det har vært mange opplevelser gjennom årene, men en av de jeg husker best er den jobben vi hadde oppe på fjellet i Bogen. Jeg var en av mekanikerne som demonterte og monterte alt av maskiner for at det skulle fraktes opp til Niingen. Det var en helt unik jobb og morsom opplevelse å få være del av, sier han.

Les saken om prosjektet på Niingen her: Høytflyvende prestisjeprosjekt landet trygt

Det er ikke bare opplevelser Ole Marin ser tilbake på. Det er også den utviklingen og endringene som har skjedd i anleggsbransjen gjennom de siste tiårene. 

– Jeg husker jo hvordan det var før. Da var det så å si ikke anleggsdrift på vinteren grunnet tele i bakken. Anleggsarbeiderne ble ofte permittert. Men så kom maskinene som tiner bakken og nå er det anleggsarbeid hele året, sier han og understreker at han synes det er en fin utvikling.

Styrer dagene selv

Mekanikerne på Olda har en overordnet plan på hva som skal gjøres i løpet av både sesongen og året. Men hverdagene styrer de selv. Og det setter de pris på. 

– Vi vet jo aldri helt hva som skjer. Noen dager kan være veldig hektiske, mens andre er roligere. Det vi har lært oss er å prioritere det som er viktig, og skyve på det som kan vente, forteller Leif Kristian Eriksson, som har vært i Harstad Maskin siden 2020.

Fordi det er mer anleggsarbeid i sommerhalvåret, er dagene generelt mer hektiske enn på vinteren.

– Vi får det vi trenger for å utføre jobben vår på en best og mest effektiv måte. Så vi har det egentlig ganske så fint her, skyter Ole Martin inn. 

På riktig hylle

Sander startet som lærling for bare tre uker siden. Han startet sin lærlingtid som liftmekaniker, men følte at det var ikke helt det han ønsket.

– Jeg ønsket å jobbe mer med anleggsmaskiner og spurte meg om hvilke bedrifter i området som ville passe for meg. Jeg ble tipset om at Harstad Maskin hadde et supert opplegg for lærlinger, og søkte om lærlingplass her, sier han.

Han forteller at til tross for at han har vært på verkstedet under en måned så trives han. 

Ole Martin og Leif Kristian kikker på han og smiler.

– Kanskje du vil vi skal gå ut så du kan fortelle hva du egentlig mener, sier de og ler.

– Nei, jeg trives og jeg føler jeg er kommet på riktig hylle nå. Jeg liker de varierte arbeidsoppgavene på verkstedet og å få være med ut på utrykning til anleggene.

Går alt etter planen er lærlingtiden til Sander over i februar og han kan ta fagbrevet.

– Det er ikke mange lærlinger i faget. Derfor er det ofte at lærlinger må flytte for å få lærlingplass. Utfordringen vår er at når de har fagbrevet, flytter de ofte nærmere familien sin igjen. Sander og samboeren har nettopp flyttet til Harstad, derfor håper vi at vi klarer å holde på han når han har fått fagbrevet, avslutter Ole Martin smilende.