– Vi hadde ikke en unormalt høy tomgangskjøring for vår bransje. Men vi visste vi hadde forbedringspotensialet, så da bestemte vi oss for å ta noen grep.

Med et gjennomsnitt på 42% tomgangskjøring i 2021, lå Harstad Maskin rundt gjennomsnittet på tomgangskjøring for anleggsbransjen i Norge. Men der andre kanskje bare ser fakta og statistikk, ser Harstad Maskin muligheter og potensiale.

– Det er flere grunner for at vi ønsket å sette søkelyset på tomgangskjøringen i maskinparken vår. En av grunnene er at vi er stolte av våre Miljøfyrtårn- og ISO-sertifiseringer. Med disse sertifiseringene har vi også forpliktet oss til å hele tiden se hvordan vi kan redusere våre klimautslipp og bedre miljøregnskapet vårt, forteller Marlen Albrigtsen, kvalitetsleder i Harstad Maskin.

Fikk starthjelp og raske resultater

For å komme i gang med jobben, gikk Harstad Maskin til ekspertene. De inviterte en representant fra Volvo på besøk for å holde et kurs for ansatte om miljøøkonomisk kjøring og vedlikehold av maskinene.

– Det var et veldig inspirerende kurs, hvor vi blant annet lærte at maskinene i dag tåler å bli slått av når det oppstår pauser i arbeidet, heller enn å stå på tomgang. Eldre maskiner tålte dårligere å bli slått på og av i korte frekvenser, forklarer Marlen.

Hun tror ikke at tomgangskjøring har vært en bevisst handling fra noen av sjåførene. Derfor var det også enkelt å komme i gang med tiltak.

– Vi så på statistikkene til bilene og ble enige med sjåførene at vi kunne ha et mål om at tomgangskjøring over fem minutter skulle fjernes. Dermed blir sjåførene også mer oppmerksom på å lese og vurdere om situasjonen utenfor maskinen kommer til å forhindre arbeidet deres i mer eller mindre enn fem minutter, sier Marlen.

De første ukene ble de også enige om å ha ukentlige statistikker på alle maskinene, for å se progresjonen. Det første målet var å nå 30% tomgangskjøring, som skulle feires med pizzalunsj til sjåførene. Den første pizzalunsjen kom kjapt. Og nytt mål om 25% tomgangskjøring ble satt – og nådd, bare to måneder etter at de ble enige om å redusere tomgangskjøringen.

– Jeg er så imponert over sjåførene. De har virkelig lagt sin flid i å ha fokus på reduksjon i tomgangskjøring. De er flinke til å minne hverandre på om tomgangskjøringen. Jeg vet også at noen også har hatt en intern konkurranse om å ha lavest mulig tomgangskjøring, sier hun og ler.

Kun positivt

Maskinfører Daniel Halsebø startet i Harstad Maskin som lærling og har nå jobbet i bedriften i ti år. Han er en av sjåførene som ble inspirert til å virkelig få ned statistikken på sin maskin.

– Det kurset vi hadde var kjempebra. Vi fikk oppdatert informasjon om hvordan maskinene kjøre mest økonomisk. For eksempel har man på vinterstid startet maskinen og den har gått på tomgang i 10-15 minutter for å bli varm. Nå lærte vi at det er unødvendig. Vi kan starte maskinen og «kjøre den varm» ved å starte å jobbe helt rolig.

Han forteller at å få ned tomgangskjøringen har også mye med kulturen på arbeidsplassen. Det handler om å holde oppe en god stemning, prate med hverandre og tilrettelegge for hverandre for å holde en god arbeidsflyt og kultur.

– Det kan være så enkelt at jeg lager gode anleggsveier for lastebilene, slik at de får en god opplevelse og jevnere flyt i sin arbeidshverdag.

Når lastebilene kommer inn og Daniel vet at det kan bli noe ventetid før han slipper til igjen, skrur han enten av motoren eller gjør andre oppgaver mens han venter. Det har ført til at også han har fått en stor reduksjon i tomgangskjøringen.

– Da vi hadde kurset, hadde jeg tomgangskjøring på 31%. To uker etter kurset gikk jeg ned til 10%, og har etter det klart å holde et gjennomsnitt på 13 % tomgangskjøring.

Han innrømmer at bedriftens pizzalunsj har fristet. Det er likevel ikke derfor han har gått inn for å redusere tomgangskjøringen sin.

– Jeg ble nysgjerrig og lurte på hvor lavt jeg egentlig kunne gå. En uke hadde jeg tomgangskjøring på bare 3,6%, sier han og forklarer at det likevel ikke er noen hensikt å sikte mot 0%.

– Da blir du bare kjent som han som skrur av motoren for ingenting. Litt tomgangskjøring kommer det alltid til å være. Men å holde den så lavt som mulig er bare positivt, sier han.

Sparer miljøet og maskinene

For å kunne være med i en anbudskonkurranse, er det flere og flere som setter krav til god miljøkultur til bedriftene som leverer på anbudet.

– Vi har hatt fokus på miljø lenge. Og fått gode tilbakemeldinger om at vi tar ansvar for klima og miljø i prosjektene våre. Men vi vet vi har potensiale til å gjøre mer, og derfor ønsker vi også å gjøre det, sier hun.

Hun legger ikke skjul på at reduksjon av tomgangskjøring kun er et vinn-vinn-prosjekt. Både for miljø, for muligheten å vinne anbudskonkurranser og ikke minst for å opprettholde maskinparken.

– Maskinene våre slites og synker i verdi for hver time de er i bruk – uavhengig om de går på tomgang eller er i arbeid. En reduksjon i tomgangskjøring vil også hjelpe oss til å holde verdien på maskinparken vår oppe, sier hun.

Marlen er sikker på at statistikken for tomgangskjøringen for Harstad Maskin vil være adskillig bedre i 2022 enn den var i 2021.

– Det blir spennende å se. Men vi må nok ta noen runder med påminnelser og eventuelt kursing internt her for å opprettholde den gode jobben vi har gjort så langt, sier hun.