Å være lastebilsjåfør har sine klare fordeler. Du styrer dagen selv. Men varm kaffe i koppen, kan du høre på favorittmusikken eller snakke med kolleger mens du nyter en 180 graders panoramautsikt fra kontoret ditt. Ikke rart lastebilsjåførene i Harstad Maskin trives i jobben.
Det faste lastebilteamet til Harstad Maskin består av Robin Jørgensen (transportansvarlig), Bjørn Rønning, Jon-Erik Røsberg, og Renathe Rinaldo. Til sammen har de nærmere 70 års erfaring som lastebilsjåfører. Med en slik erfaring blir man også trygg i jobben.
– Vi som kjører lastebil, er jo ikke direkte involvert i prosjektene slik som gravemaskinfører for eksempel er. Vi har en viktig jobb med å kjøre masser, men vi er liksom litt mer i bakkant. Vi er bare her for resten av teamet. Nesten som gjeterhunder som svirrer rundt flokken og stiller opp der det trengs, sier Renathe Rinaldo.
Stiller opp der flokken trenger dem
Dagen starter som regel ved at sjåførene henter dagens første kaffekopp og starter maskinene. Rinaldo har i perioder jobbet fast på et anlegg, og da er det enkelt å fortsette der hun slapp dagen før.
– Men det er sjeldent vi jobber fast på anlegg. Som regel er vi litt rundt overalt. Når vi starter på morgenen, har Robin oversikt over hvor det er behov for oss. Han fordeler jobber og vi setter i gang, forklarer Bjørn Rønning.
Men noen ganger er det ingen definert plan for hva som trengs. Det tar som regel ikke lang tid før telefonen begynner å ringe.
– Ellers så ringer vi til anleggene og hører om de trenger oss. Og det gjør de som regel. For det er alltid nok å gjøre, legger Jon-Erik Røsberg til. I tillegg til å være sjåfør er Røsberg hovedvernombud og Renathe Rinaldi er hovedtillitsvalgt. Dermed holder de også et ekstra øye med hvordan det er på anleggene.
De fire lastebilsjåføren trives svært godt i jobben sin.
– Dette er ikke en jobb hvor vi stresser rundt. Å kjøre i trafikken tar den tiden det tar. Og på anleggene må vi vente den tiden det tar før vi kan kjøre videre. Å stresse rundt har dermed ingen funksjon. Da kan vi like gjerne slappe av og nyte jobben vår, sier Røsberg
– Når vi har ventetid på anleggene hopper vi gjerne ut av bilene om våre kolleger trenger en ekstra hånd, legger Rinaldi til.
Sjåførene er fornøyd med utstyr og hvordan de i stor grad kan styre dagene selv. På sommeren kan de sitte ute og spise lunsjen sin, og på vinteren har de det godt og varmt i lastebilen. Ikke minst er det viktig at de har arbeidstider som gjør at de kommer hjem til familien hver ettermiddag.
– Det er nok derfor det er lite utskiftning av lastebilsjåfører. Vi er en fin gjeng og trives i lag, så vi blir nok værende i mange år framover, forteller Rønning mens de andre nikker enig.
Stort ansvar og større konsekvenser
Selv om det å være lastebilsjåfør høres ut som fryd og gammen, har hver og en sjåfør et stort ansvar når de ferdes på veien.
– Vi kjører store, tunge biler, med store blindsoner. Vi må hele tiden være observante på hva som skjer rundt oss. Både i trafikken, men ikke minst på anleggene. Skulle uhellet være ute, vil alltid det første søkelyset rettes mot tungbilsjåførene.
Smale og glatte vinterveier er ofte en stor utfordring for sjåfører av tunge kjøretøy. Men erfaring og det å ta det med ro bruker å hjelpe situasjonen. Likevel har det vært hendelser med barns lek i trafikken som har satt en støkk i sjåførene.
– Vi har opplevd at barn ofte skal tøffe seg. De later som de skal dytte kompisen i veien rett foran bilen når vi kommer kjørende. Som sjåfør får vi jo lett panikk og bråbremser – i tilfelle barnet faktisk ramler og faller ut i veien. I tillegg er det noen barn som synes det er spennende å prøve å ta på bilen når vi kjører forbi. De vet nok ikke at vi har surrekroker på sidene av bilene. Om fingrene setter seg fast der mens vi kjører.. ja, jeg vil ikke tenke på det engang, sier Jørgensen.
– Som tiltak reduserer vi alltid farten ekstra når vi ser det er mange barn langs veien, og særlig rundt skoler og barnehager. Så langt det lar seg gjøre i trafikkbildet legger vi også bilene mer mot midten av veien eller over i motsatt kjørefelt for å skape litt ekstra sikkerhetsklaring mellom oss og barna, sier Rinaldo.
Heldigvis er det ikke ofte dette skjer, men det har vært hendelser og sjåførene er svært obs på sine omgivelser.
– Vi er veldig klar over vår rolle i trafikkbildet og vi ønsker alltid at medtrafikanter skal føle seg trygge på at vi er gode sjåfører og har kontroll på situasjonene rundt oss. Og selv om det er skremmende, er det heldigvis ikke mange slike hendelser. Og alle de positive tingene med å være lastebilsjåfør veier uansett opp for de få negative. Å være lastebilsjåfør i Harstad Maskin er verdens beste kontorjobb, avslutter Røsberg.
Kontoret med desidert beste utsikt
Til info er disse bildene tatt av sjåførene. De har enten stoppen bilen (uten at den var til hinder for trafikk) eller tatt bilde via stemmeaktivering på fastmontert mobiltelefon.